Kibarlık Budalası / Tiyatro Candır..


1928 doğumlu usta tiyatro sanatçısı Haldun Dormen'in uzun bir aradan sonra sahneye döndüğü Kibarlık Budalası'nı izleyeli aylar oldu ama henüz yazabiliyorum.

Moliere'in ölümsüz eseri, ilk olarak 1670 yılında Fransa Kralı XIV. Louis'in önünde, başrolünde yani Mösyö Jourdain rolünde bizzat Moliere'in canlandırmasıyla sergilenmiş. Günümüze kadar farklı dillerde, farklı ülkelerde gösterime giren oyunu ilk defa Haldun Dormen performansı ile izlemenin mutluluğu ile yazıyorum. 



Oyunculuk performanslarına geçmeden önce oyun hakkında küçük bir bilgi vermek gerekirse, toplumsal sınıf farklılıkları ve sınıf atlamak isteyen insanları yeren, asilzade olmak için komik duruma düşen bir aile babası üzerinden topluma ince mesajlar gönderen bir oyun Kibarlık Budalası. Ben her ne kadar komik bir durum olarak yazsam da acı bir durum diye nitelendirmek daha doğru olur sanıyorum. Oyunda Mösyö Jourdain'in karısının neredeyse aklı başında tek karakter olması, kadının maddi zaaflarına gönderme yapan sayısız film ve tiyatro oyununa, zaafın cinsiyeti olmaz mesajını iletmiştir umarım :) (Yine feministliğimin doruklarda olduğu günlerdeyim ne yapayım)   


1939 doğumlu çok sevdiğim oyuncu, Göksel Kortay'ın sesinin tınısını siz de benim gibi sevenlerden misiniz bilmem ama oyuncu kadrosunda bulunmasına ayrıca sevindiğim bir isim olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim. 

Oyun ile ilgili enteresan yorumlar gördüm webde. Sanırım her sahnelendiği yerde farklı kostüm ve kadro ile seyirci karşısına çıkmış. Kimi seyirciler oyunu vasat bulmuş. Ben memnundum salondan ayrılırken. Haldun Dormen'in sahnede olması bile benim için yeterli iken oyuncuların tamamının performansını da başarılı buldum. Fazlasıyla güldüm, kararınca düşündüm, zavallı Mösyö Jourdain'in kendisini düşürdüğü duruma üzüldüm. 


Sonuç olarak tiyatro izlemeye uzun süre ara vermemeliyim kararı ile salondan ayrıldım. Sizlere de tavsiyem, fırsat bulmakta zorlansanız bile en azından büyük oyuncular şehrinize geldiği zaman, büyük oyunlar sergilendiği zaman bu fırsatı kaçırmamanız.. 

Sevgilerimle.. 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kitap Okumak Gerek - Şimşek

Kitap Okumak Gerek - Kızlar ve Yıldızlar

Kitap Okumak Gerek : Şimşek - Peyami Safa